Automobili Lamborghini: tehas ja tootmine saavad 60-aastaseks
Alates 350 GT-st kuni Uruseni – Sant’Agata Bolognese rajatiste ajalugu ulatub 60 aasta taha.
Automobili Lamborghini on tänapäeval kogu maailmas tuntud ettevõte, kus töötab üle 2000 inimese ning mis aastal 2022 tarnis 9233 autot. Ent kui Ferruccio Lamborghini ettevõtte aastal 1963 asutas, alustas ta täiesti tühjalt kohalt. Viimase 60 aasta jooksul on Lamborghini legendaarsete autode sünnikoht teinud läbi täiendusi, laiendusi ja muudatusi vastavalt tootmise, keskkonna ja tehnoloogia vajadustele, kuid algne struktuur on endiselt paigas.
Ferruccio Lamborghini otsis oma uue ettevõtte jaoks kohta ning leidis tehase ehitamiseks sobiliku maatüki Sant’Agata Bologneses, vaid mõni kilomeeter oma sünnilinnast Centost eemal. Tehase esimese osa ehitamine käis väga kiirelt ning selleks kulus 1963. aasta sügisel ja talvel kõigest kaheksa kuud. Toona loeti seda üheks moodsamaks kogu maailmas. Sama aasta 20. oktoobril, kui Ferruccio Lamborghini kutsus meedia Lamborghini esimese auto – 350 GTV prototüübi – esmaesitlusele, olid tehase valminud põhikonstruktsioonid juba fotode taustal nähtavad.
Aastal 1966, kui kohapeal hakati valmistama ka käigukaste ja diferentsiaale, oli tehase esimeses hoones 12 000 ruutmeetrit põrandapinda tootmise, büroode, katsestendide ja hooldustöökodade jaoks. Tegutses kaks koosteliini: üks mootorite ja muude mehaaniliste osade ja teine autode kokkupanemiseks, lisaks komponentide valmistamine ja sõidukite häälestamine. Bürood täitsid 260 meetri pikkuse hoone esi- ja keskosa, sinna mahtusid nii presidendi tööruumid kui ka tehnika- ja müügiosakond. Hoone paremal küljel paiknesid katsestendide ruumid ning vasakul hooldustöökojad klientide autodele ja personali ruumid. Algusest peale keskendus Lamborghini tehniliselt kaasaegsele sisseseadele, ühendades töötajate oskused moodsaima olemasoleva tehnoloogiaga – see väärtus on tänapäevalgi ettevõtte südameks.
18. oktoobril 1968 teatas Lamborghini kolme uue tootmishoone peatsest valmimisest, millega lisandus veel 3500 ruutmeetrit põrandapinda. Need ehitised tugevdasid tootmisrajatisi, kuid lõid ka modernse hästivarustatud katseosakonna. Selle pressiteatega koos avaldatud foto on muutunud kultuslikuks, sest lisaks ehitatavale hoonele on seal kujutatud 400 GT, Islero, Espada ja kaks Miurat.
Toodang kasvas 1965. aastal valminud 67 Lamborghinilt 425 autoni aastal 1971, kuid 1970. aastate majanduskriisi mõjul kahanes aastaks 1979 55-ni. 1980. aastatel toodang taastus ja jõudis aastaks 1987 470 autoni, samuti valmistati siis 300 paadimootorit.
1983. aastal alustas Lamborghini esimest korda süsinikkiu kasutamist ja sellealaseid arendustöid. Uus osakond Esperienza Materiali Compositi (tuntud lühendi E.Co all) loodi tänu Seattle’ist Boeingu lennukitehasest saabunud oskusteabele, mis omakorda oli tekkinud Boeing 767 esimeste süsinikkiust ja kevlarist komponentide valmistamisel. Nii sündiski esimene Countach Evoluzione süsinikkiust kandmiku prototüüp. See oli esimene Lamborghini, kus kasutati komposiitmaterjale ning üldse esimene sedalaadi tänavasõiduauto projekt maailmas.
1990. aastal soetati sisseseade elektroonikasüsteemide ja uute komposiitmaterjalide alasteks uurimis-, arendus- ja katsetöödeks. Samuti loodi heitmekontrollisüsteemide katse- ja arendustöökoda, mis võimaldas sel alal tehtavaid töid edaspidi kohapeal hallata.
Pärast Audi grupiga liitumist aastal 1998 kasvas Lamborghini arendustööde kiirus eksponentsiaalselt, sama kehtib autotoodangu ja töötajate arvu kohta. Aastal 2000 oli Lamborghinil 440 töötajat, kes valmistasid 296 autot. Aastal 2001 lõpetati peahoone esimene renoveerimine, mille käigus ehitati ka uus büroohoone, kahekorruseline muuseum ning uus arendus- ja uurimistööde osakond. Lisaks investeeriti kokku 155 miljonit eurot uutesse tootmisliinidesse ja sööklasse, mis valmisid augustis 2001.
25. oktoobril 2002 teatati, et Lamborghini Centro Stile valmib järgmise aasta hiliskevadel ettevõtte 40. aastapäevaks. Disainikeskus hõivas osa uuest hoonest, kuhu mahtusid veel klienditeenindus, klassikaliste Lamborghini autodega tegelev keskus ja paadimootorite osakond. Aasta 2003 märkis firma kiire arenemise aega. Tootmispinda oli kasutusel kokku 100 000 m2, neist 28 900 katuse all, toodeti 1305 autot, 624 töötajast 145 olid ametis uurimis- ja arendustöödega. Aastal 2006 kasvas toodang eelmise aastaga võrreldes muljetavaldava 30,4 protsendi võrra, valmis 2087 autot.
Novembris 2008 algasid viimistlustsehhi laiendustööd, mille käigus valmis ka uus ala koosteliinilt tulnud autode lõppkontrolliks. Oktoobris alustas tööd uus integreeritud logistikaplatvorm, mis asub Sant’Agata Bolognese tehase uues, spetsiaalselt sel otstarbel rajatud hoones. Uue logistikakeskuse pindala on 11 000 m2, sinna mahub 14 052 euroalust.
2011. aastal toodi välja uus Aventador LP 700-4, mille uuenduslik süsinikkiust kandmik oli algusest lõpuni konstrueeritud ja valmistatud Sant’Agata Bologneses. Aventadori täielikult süsinikkiust kere otsustas Lamborghini otsast lõpuni ise valmistada ja juurutas tehnoloogia nimega CFK – Lamborghini Carbon Production. See kindlustas veelgi Lamborghini tänaseni püsivat juhtivat rolli supersportautode sektoris komposiitmaterjalide väljatöötaja ja tootjana.
2011. aastal avati Parco Lamborghini, mis võimaldab ettevõttel praegu arendada edasi oma kaht kõige olulisemat projekti jätkusuutlikkuse ja kohaliku keskkonnamõju alal. Nendeks on biomonitooring mesilaste abil ning bioloogilise mitmekesisuse ja CO2 sidumise eksperimentaalprogramm Foresta di Querce (tammemets), mis viiakse läbi koostöös Sant’Agata Bolognese kohaliku omavalitsuse ning Bologna, Bolzano ja Müncheni ülikoolidega.
2012. aastal valmis täiesti uus hoone prototüüpide arendamise ja eelseeriakeskuse tarvis. See oli esimene mitmekorruseline tootmishoone Itaalias, mis vastas A-energiaklassi ja N-ZEB (neto-nullheide) nõuetele.
2015. aastal võttis Automobili Lamborghini kasutusele uued soojuse, elektri ja jahutuse koostootmise ning kaugkütte süsteemid. Need kaks projekti olid põhilised, mis võimaldasid Sant’Agata Bolognese ettevõttel saavutada sertifitseeritud CO2-neutraalsuse kogu tehase ulatuses. See sündmus tähistas Lamborghini keskkonnaalase jätkusuutlikkuse strateegia põhieesmärgini jõudmist. Strateegia ise oli ellu kutsutud mitu aastat varem ja jätkub tänaseni.
2018. aastal valmis kolmas mudel – supersportmaastur Urus. Selle Sant’Agata Bologneses tootmise eest võitles väsimatult Automobili Lamborghini tegevjuht ja juhatuse esimees Stephan Winkelmann. Itaalia valitsuse ja Emilia-Romagna regiooni ühisprotokolli toel, millega aidatakse kaasa ajaloolise „Terra dei Motori“ piirkonna taassünnile, laiendati tehase katusealust pinda 160 000 ruutmeetrini.
Sant’Agata Bolognese uus tootmishoone mahutab uue, ainult Urusele mõeldud koosteliini, uue viimistlustsehhi kõigi Lamborghini mudelite tarvis ning uue büroohoone, mis vastab LEED Platinum nõuetele – maailma kõrgeimale standardile ehitiste energia- ja keskkonnanõuete alal. Ehitati ka uus katserada kolmeteistkümne erineva, eeskätt linnamaasturitele mõeldud teekattega, samuti logistika ladu, teine soojuse, elektri ja jahutuse koostootmisjaam ning uus Energy Hub kõige energiakandjate keskseks tootmiseks. Töötati välja Manifattura Lamborghini tootmismudel, mis toob uuendusliku ja jätkusuutliku lähenemise, ühendades käsitöömeisterlikkuse kõige uuemate tehnoloogiatega.
2019. aastal võeti kasutusse Uruse värvitsehh ja aastast 2020 muutus toorikkere tarneahel jätkusuutlikumaks, kui maanteetranspordi asemel mindi üle raudteele, vähendades CO2 hulka 85% võrra. Jätkusuutlikkus ei piirdu üksnes ümbritseva keskkonna kaitsmisega, vaid jätkub ettevõtte aastatepikkuse osalemisega kohalike inimeste ja kogukonna tegevuses osana järjest laienevast sotsiaalsest vastutusest.
Mais 2021 kuulutas Stephan Winkelmann välja programmi Direzione Cor Tauri, mis on auahne plaan kogu Lamborghini tootevaliku elektrifitseerimiseks aastail 2023–2024 ning täiselektrilise mudeli väljatoomiseks aastakümne lõpul. Need on olulised sammud suuremas süsinikueemalduse programmis, mis omakorda on osa ettevõtte kõikehõlmavast jätkusuutlikkuse strateegiast, kui see töötab keskkonnamõju vähendamise kallal mitte ainult tehase piirkonnas, vaid kogu väärtusahela ulatuses.
Pikk maantee poole pööratud fassaad koos uhkelt selle katusel ilutseva Lamborghini märgiga – osa 1963. aastal valminud algupärasest hoonest – on endiselt ettevõtte kõige nähtavam osa. See on justkui võitluslipp, mis küll aastate jooksul on muutunud, kuid mille geenid on alati samad, alati vaatega tulevikule.