Bentley teatas 12-silindrilise mootori tootmise lõpetamisest kõigi aegade võimsaima versiooniga
- Bentley legendaarse W12-mootori tootmine lõpeb aprillis 2024, selleks ajaks on Crewe’is valminud üle 100 000 jõuallika
- Otsus on strateegiline Bentley saamises jätkusuutliku luksusmobiilsuse liidriks
- Verstaposti tähistab kõigi aegade võimsaim versioon
- Juba väljamüüdud Bentley Baturi võimsus saab olema 750 hj ja pöördemoment 1000 Nm, katsemootor läbis vastupidavustestid
- Siht on kõik 30 W12 valmistamisega tegelevat kolleegi ümber koolitada ja leida neile ettevõttes uued tööülesanded
- W12 tootmisliin kasutatakse ära V8 ja V6 Hybridi tootmise laiendamiseks
- Tellida saab veel viimaseid W12-mootoreid
Bentley teatas 22. veebruaril, et lõpetab oma 12-silindrilise bensiinimootori tootmise aprillis 2024. Selleks ajaks on Inglismaal Crewe’is asuva ettevõtte Dream Factorys käsitsi valmistatud üle 100 000 legendaarse W12.
Otsus on osa Bentley kiirendusest jätkusuutliku tuleviku suunas oma Beyond100 strateegia kaudu, mille kohaselt ettevõtte kogu mudelivalik elektrifitseeritakse täielikult järgmise aastakümne alguseks, vähendades toodangu keskmise CO2 heitme tasemeni 0 g/km. See teekond on juba alanud Bentayga ja Flying Spuri hübriidmudelite juurutamisega. Nõudlus nende järele ületab ettevõtte ootusi. Kui W12 tootmine järgmisel aastal lõpetatakse, on kogu Bentley mudelivalik soovi korral saadaval hübriidajamiga. Seejärel muutub ajalooks mootor, mis esmalt oli kättesaadav sektorit määratlevale Continental GT-le ning viimase 20 aasta jooksul on Bentleyt nii otseses kui ka ülekantud tähenduses edasi viinud.
Bentley ei lase W12-l areenilt lahkuda ilma dramaatilise ärasaatmiseta. Hiljuti lõppesid W12 kõigi aegade võimsaima versiooni arendustööd. Selle vägeva mootori ülim variant – mõeldud kõigest 18-le Mullineri ehitatavale Bentley Baturile – hakkab arendama 750 hj võimsust ja 1000 Nm pöördemomenti. Suurendatud pöördemomendi graafik moodustab Bentleyle tüüpilise „momendiplatoo“ vahemikus 1750 kuni 5000 p/min ning saavutab maksimumi 5500 p/min peal.
Adrian Hallmark, Bentley Motorsi juhatuse esimees ja tegevjuht: „Meie progressiivne teekond jätkusuutliku luksusmobiilsuse poole tähendab Bentley Motorsis muutusi kõikjal. Kui me W12 2003. aastal välja tõime, siis teadsime, et meil on olemas vägev mootor, mis hakkab edasi viima nii meie autosid kui ka meie kaubamärki. 20 aastat ja enam kui 100 000 W12-mootorit hiljem on tulnud aeg saata legendiks tõusnud jõuallikas pensionile, samal ajal kui me ise teeme samme elektrifitseerimise suunas. Kuid me saadame ta ära parimal võimalikul moel, kõigi aegade võimsaima versiooniga.
750-hobujõuline vägilane, mille Mulliner Baturi jaoks lõi, märgib arendusteekonna lõppu. Meie inseneridest ja tehnikutest kolleegid võivad selle üle äärmiselt uhked olla ning kui tuleva aasta aprillis tootmine lõpeb, on meie sihiks kõik need väljaõppinud oskustöölised, kes mootoreid käsitsi kokku panid, ümber koolitada ja leida neile uus amet.“
Kasvatatud võimsusega mootor on läbinud erakordselt kurnavad vastupidavustestid, näidanud end igati töökindlana ning valmis võtma sisse koha kõigi aegade võimsaima maantee-Bentley jõuallikana. Kõik Baturid on juba müüdud, kuid piiratud arvul 659-hobujõulisi W12-mootoreid, mida pakutakse Continental GT, Bentayga ja Flying Spuri Speed-versioonidele, samuti Continental GT Mullinerile ja Flying Spur Mullinerile, on veel saadaval. Nõudlus nende viimaste W12-jõuallikaga Speedi ja Mullineri mudelite järele kujuneb eeldatavalt kõrgeks ning kliendid, kes soovivad omandada ühe viimastest 12-silindrilistest Bentleytest, peaksid samasuguse kiirusega võtma ühendust müügiesindusega.
Bentley siht on kõik 30 W12 valmistamise ja katsetamisega tegelevat kolleegi ümber koolitada ja leida neile uued tööülesanded Bentley Crewe’i süsinikuneutraalses tehases. Samal ajal saab W12-mootorite tootmistsehhis ruumi juurde tootmisliin teiste Bentley mootorite tarvis, mida kasutatakse pistikhübriidmudelites.
6,0-liitrine topelt-turboülelaadimisega W12-mootor juurutati tootmisse aastal 2003 ning Crewe’i inseneride tiim on sestpeale pidevalt parandanud mootori suutlikkust võimsuse, pöördemomendi, heitmehulga ja käiguühtluse osas. 20 aastaga on võimsus kasvanud 37 protsenti ja pöördemoment 54 protsenti, kuna heitmehulka on vähendatud 25 protsendi võrra. Esialgu tehti seda juhtsüsteemide evolutsiooni ja optimeerimisega, õlitus- ja jahutussüsteemi konstruktsiooni täiustamisega, turboülelaadimise tehnoloogia ning tõhusama sissepritse ja põlemisprotsessiga. Kui 2015. aastal tuli turule Bentayga, revideeriti W12-mootorit karterist ülespoole jäävas osas põhjalikult ning see versioon, mida iseloomustavad silindrite väljalülitamine, otse- ja kaudsissepritse ning kahekambrilised turboülelaadurid, püsib tootmises tänaseni.
Kõik W12-mootorid paneb oskustööliste brigaad käsitsi kokku kuue ja poole tunni jooksul, pärast mida läbib mootor rohkem kui tunnipikkuse äärmiselt põhjaliku testi kolmel spetsiaalsel diagnostikastendil. Igal nädalal teeb üks mootor läbi pikendatud testitsükli ja võetakse seejärel ülevaatuseks uuesti lahti.
W12-mootorite tsehh saab tänavu 20-aastaseks ning juubeli ajaks on sealt väljunud üle 105 000 mootori.
Batur saab ülima W12
W12 viimase ja ülima versiooni tarvis käis Mullineri inseneride tiim üle sisselaske, väljalaske ja jahutussüsteemi, et päästa valla varasemast veelgi enam võimsust ja pöördemomenti. Mullineri tehnikadirektori Paul Williamsi valvsa silma all – tema juhtis ka teise põlvkonna W12 väljatöötamist – loodud mootor arendab nüüd ametlikult 750 hj võimsust ja 1000 Nm pöördemomenti. Mõlemad on mootorile rekordtulemused.
Turboülelaaduri kompressorid on kasuteguri tõstmiseks uue konstruktsiooniga, kuna nende õhukogurid on 33 protsenti suuremad. Tippvõimsusel neelab uus mootor rohkem kui tonni (1050 kg) õhku tunnis. Suuremad põlemisõhu vahejahutid, mis on muudetud geomeetria ja 10 mm võrra suurendatud sügavusega, eemaldavad kokkusurutud sisselaskeõhust 35 protsenti enam soojust, vähendades oluliselt sisselaske temperatuuri – see omakorda tähendab tihedamat õhku ja suuremat võimsust.
Uuele sisselaske- ja turboülelaadimise süsteemile lisandub mootori põhjalikult revideeritud kalibreering, et saada kätte pakutav pöördemoment. Ka käigukastil on uus kalibreering, et valla päästa täiendav võimsus ja pöördemoment ning täiustada sõidukogemust.
Legendi evolutsioon
Bentley legendaarne 6,0-liitrine topelt-turboülelaadimisega W12-mootor valmis aastal 2002 ning on tänaseks läbi teinud mitmed muutused. Ainulaadne W-kuju tähendab, et mootor on 24 protsenti lühem kui võrreldav V12, mis tuleb kasuks agregaatide paigutamisel ja maksimeerib reisijateruumi kasulikku mahtu.
Uusima põlvkonna W12 toodi välja 2015. aastal koos Bentaygaga. Põhjalikult revideeritud mootori karter oli 30 protsenti tugevam kui eelkäijal, kuna silindrite pinnakate vähendas hõõrdumist ja tõstis korrosioonikindlust. Vähelegeeritud terasest pinnakate kanti peale APS-protsessi kasutades.
Täiustati ka jahutussüsteemi, mootor sai kolm eraldi jahutuskontuuri. Esimene neist on mõeldud silindripeade optimaalse töötemperatuuri võimalikult kiireks saavutamiseks – see tagab mootori parima suutlikkuse ja väikese heitmehulga. Teine kontuur jahutab mootoriplokki ja õlitussüsteemi, kuna kolmas tegeleb turboülelaadurite soojuskoormusega. Igas süsteemis on oma veepump, mis võimaldab optimeeritud sõltumatut juhtimist.
W12-s on kütuse kõrgrõhu-otsepritse (sissepritserõhk 200 baari) ühendatud madalrõhu-kaudpritsega (6 baari). Nende kahe süsteemi kombinatsioon maksimeerib käiguühtlust, vähendab tahkete osakeste teket ning optimeerib võimsuse ja pöördemoment kõveraid.
Kahekambrilised turboülelaadurid minimeerivad turbokompressori reaktsiooniaega ning tagavad tõhusama väljalaskepaketi. Väljalasketorustikud kolmele eesmisele ja kolmele tagumisele silindrile on üksteisest eraldatud ning toidavad kumbki üht turbiini. Turboülelaaduri korpus on keevitatud otse väljalaskekollektori külge ning sellel on integreeritud kiirusandurid, mis võimaldavad mootoril maksimaalse tõhususe saavutamiseks turboülelaaduri tööd jälgida.
Bentley muutuva töömahu süsteem lülitab teatud tingimustel poole mootorist välja. Kütusekulu vähendamiseks töötab mootor kuuesilindrilisena, välja lülituvad ülejäänud silindrite sisse- ja väljalaskeklapid, kütuse sissepritse ja süüde. Selles režiimis töötab mootor kolmandal kuni kaheksandal käigul, pööretel alla 3000 p/min ja kuni 300 Nm pöördemomendiga.