1974 – 2024: 50 aastat esimese Lamborghini Countachi valmimisest
Lugu legendaarsest V12-st, mis tõi kaasa revolutsiooni Lamborghini tootmises.
Sant’Agata Bolognese, 3. september 2024 – Kalender näitas 1974. aasta märtsi, kui Lamborghini tehases Sant’Agata Bologneses algas Countachi seeriatootmine. See mudel püsis tootmises 16 aastat ning temast sai legend. Countach oli esimene Lamborghini, mille kered valmistati firma oma tehases, kusjuures plekitööd tehti käsitsi. Samuti oli see esimene mudel, mille interjöörid valmisid Lamborghini oma polstriosakonnas. 50 aastat tagasi oli see tõeline revolutsioon, millest hiljem kujunes traditsioon. Aastapäeva puhul tõi Lamborghini kõige esimese Countach LP 400 tagasi samale tootmisliinile, kust see auto kunagi maha veeres ning kus tänapäeval valmib Lamborghini Revuelto, et korraga jäädvustada pildile minevik ja olevik. Lisaks avalikustas Lamborghini oma arhiivist mõned erakordsed Countachist tehtud fotod.
„Oleme uhked, et toodame senini oma supersportautosid kohas, kus Countach sündis,“ ütles Lamborghini tootmisdirektor Ranieri Niccoli. „Tootmisprotsess on vahepeal radikaalselt muutunud, paljud aspektid on alates Countachi tootmisest kuni tänaste mudeliteni tundmatuseni teistsugused. Praegu näeb meie tootmine välja hoopis erinev võrreldes aastaga 1974, kuid säilinud on parimad aspektid ning see ühendab endasse meie töötajate käsitööoskused ja parimad olemasolevad tehnoloogiad, mille tulemuseks on niinimetatud Manifattura Lamborghini Next Level. Ühine nimetaja Countachi tootmise ja meie tänapäevaste autode vahel on detailidele pööratav tähelepanu.“
Countachi evolutsioon
Lamborghini Countach LP 500 kui ideeauto esmaesitlus toimus 11. märtsil 1971 Genfi autonäitusel. Selle silmapilkne edu tegi seeriatootmise alustamise otsuse väga lihtsaks. Seeriamudeli Countach LP 400 tootmise alguseni kulus siiski veel mitu prototüüpi ning kolm aastat tehnilisi arendustöid ja intensiivseid maanteekatsetusi. Auto arendamise ajal käis töö ka Sant’Agata Bologneses, et luua Countachi valmistamiseks tootmisliin. Countach oli revolutsiooniline veel teiselgi viisil – esimest korda Lamborghini ajaloos valmisid kered oma tehase katuse all. Kuni selle ajani ehitati Lamborghini autosid kahes paigas. Auto mehaanilise osa tegi Lamborghini ise, kered aga ehitati väljaspool, spetsiaalsetes kerefirmades. Need saadeti seejärel Sant’Agata Bolognesesse ning pandi seal kokku raami ja mehaanikaosadega. Otsus tuua kerede tootmine Lamborghini oma tehasesse avaldas ettevõtte kasvule silmapilkset ja märkimisväärset mõju.
Esimene tootmisliin – Linea Montaggio № 1 Countach
Lamborghini esialgse tehase ehitamine algas aastal 1963 ja lõppes 1966, see hõlmas 12 000 ruutmeetrit katusealust pinda. Samal ajal hakati oma tehases valmistama ka käigukaste ja diferentsiaale. Tehas koosnes tootmistsehhidest, kontoritest, katseruumidest ja hooldustöökojast. Käivitati kaks tootmisliini: üks mootoritele ja mehaanilistele osadele, teine tervete autode koostamiseks. 18. oktoobril 1968 teatas Lamborghini kolme uue tootmishoone ehituse peatsest lõppemisest, nendega lisandus veel 3500 ruutmeetrit põrandapinda. Praegune tehas on üsna teistmoodi oma 346 000 ruutmeetri põrandapinnaga, kuid Countachi kunagise koosteliini ala ehk Linea Montaggio № 1 Countach on alles. Praegu valmib seal Revuelto, Lamborghini uus 12-silindriline pistikhübriidauto. Countachi aastatel oli koosteliin lihtne ja väike, kõik tööoperatsioonid tehti käsitsi. Kerepaneelid taoti puitvormil välja käsitsi ja kontrolliti sealsamas, seejärel sobitati ja keevitati need auto kerevormil kokku. Lõppviimistlus oli ülioluline, sest kõik käsitsi valmistatud ja kokkupandud osad pidid välja nägema ühesugused, ehkki tegelikkuses üksteisest pisut erinesid. Seejärel tõsteti kere, ikka veel haljast alumiiniumist, raami peale. See toorik seisis alusvankril ja liikus mööda rööpaid ühest tööjaamast teise, kus mehaanilisi komponente järgemööda auto külge monteeriti. Countach oli samuti esimene mudel, mille juures oli otseselt rakendatud Lamborghini polstriosakond. Varem tegutses see koostöös välistarnijatega ning pani pelgalt interjööre kokku ja paigaldas neid autodesse. Lõpuks kujunes polstriosakond täiesti autonoomseks, hakates hoolitsema ka nahkpolstri ja tepingute eest ning luues eeldused tänapäevaste isikupärastamisvõimaluste tekkeks, mida Lamborghini pakub oma klientidele Ad Personam-programmi kaudu. Tänaseks on muutunud nii tootmisliin kui ka seal kasutatavad masinad ja materjalid, samuti on kõik organiseeritum, tõhusam ja ergonoomilisem. 1970. aastatel pruugitud alumiiniumi asendab tänapäeval süsinikkiud, mida toodetakse samuti Sant’Agata Bologneses kohapeal. Küll aga pole muutunud kirg ja hool, millega töölised uusi autosid valmistavad.
Järjepidevus Countachist Revueltoni
Countachi ja Revueltot lahutab pool sajandit ning selle ajaga on muutunud ka tootmismahud. 16 aastaga, mil Countach tootmises püsis, valmistati seda kokku 1999 eksemplari. Diablosid ehitati 11 aastaga 2903, Murciélagoid üheksa aastaga 4000 ning Aventadore 11 aastaga üle 11 000. Vaatamata neile erinevustele, mida ühendab siiski sama valmimispaik, on Countachil ja Revueltol palju ühiseid jooni. Esiteks on kontseptsioon põhimõtteliselt sama: 12-silindriline mootor taga pikiasendis. Kuid Revueltol on ka aku, mis nõudis käigukasti viimist V12-mootori taha. Samad on ka ette-üles avanevad uksed – esmalt võeti need kasutusele just Countachil, hiljem sai neist Lamborghini V12-autosid iseloomustav lahendus. Leiab ka ühiseid kujundusjooni. Countachi ja Diablo disaini vahel võis täheldada erakordset järjepidevust ning see jätkus ka Murciélago ja Aventadoriga. Külgvaates nähtav joon, mis algab esitiivalt ning kulgeb üle reisijateruumi katuse tagaspoilerini, on tegelikult tuntud kui Countachi joon.
Kõik Countachi mudelid
Esimene Countachi versioon, mida valmistati 152 tükki, oli LP 400 (1974–1978). Selle rattakoobastel puudusid laiendid ning katusel oli tahavaatepeegli tarvis mõeldud süvend, mistõttu sai auto hüüdnimeks Periscopio. LP 400 S (1978–1982) valmis 235 eksemplaris ning töötati välja eritellimusel LP 400 baasil, mille Lamborghinil lasi endale ehitada kanadalasest huviline Walter Wolf. LP 400 S-il võeti kasutusel madala profiiliga Pirelli rehvid, mis tingis ka rattakoopalaiendite vajaduse, samuti „telefoniketta disainiga“ veljed ja aerodünaamikat mõjutav esispoiler. Edasiste versioonide juures aerodünaamikakomplekti täiustati ja liideti kerega sujuvamal viisil, kuid järgmiseks aastakümneks sai sellest Countachi iseloomustav eripära. 5000 S (1982–1984) valmis 323 eksemplaris ja üksikute muudatustega välimuses, küll aga sai see 4,8 liitrini suurendatud töömahuga V12. Järgnenud Countach Quattrovalvolet (1985–1988) toodeti 631 tükki. Väliselt eristas seda autot varasematest kühm mootorikattes, mis oli vajalik 5,2-liitrise mootori mahutamiseks. Jõuallikas sai neli klappi silindri kohta. Countach 25° Anniversario (1988–1990) 658 eksemplari loodi ettevõtte asutamise 25. aastapäeva tähistamiseks. See auto sai täiesti teistsugused aerodünaamikaelemendid. Õhuvõtuavad tagarataste ees ja mitmed kerepaneelid, näiteks luugid, said samuti muudetud kuju ning valmistati esimest korda süsinikkiust. Väärib märkimist, et Countachi kommertsedu kasvas pidevalt ning just kaht viimast versiooni toodeti kõige arvukamalt. Siin oli abiks Countachile saadud tüübikinnitus USA turu tarvis.
Oma müügiloleku aastate vältel oli Countach mudel, mille pildid ehtisid vist küll terve põlvkonna teismeliste toaseinu ning mida kasutati kümnetes filmides. See võimaldas Lamborghinil püsida konkurentsis 1970ndate aastate keskpaigast 1990. aastani ning omandada legendi kustumatu kuulsuse.
Lamborghini Countach LP 400 – tehnilised andmed
Mootor: 60° V12, alumiiniumplokk
Silindri läbimõõt × kolvikäik: 82 × 62 mm
Töömaht: 3929 cm3
Surveaste: 10,5:1
Võimsus: 375 hj 8000 p/min juures
Klapiajam: ketiga käitatavad kaks ülajaotusvõlli, kaks klappi silindri kohta
Toitesüsteem: kuus topeltkarburaatorit Weber 45 DCOE
Märja karteriga õlitus
Lamborghini käsilülituskäigukast, 5 käiku edasi, 1 tagasi
Ühekettaline kuivsidur
Kere: toruraam, alumiiniumist kerepaneelid
Vedrustus: topeltõõtshoovad ees ja taga, keerdvedrud ja teleskoopamortisaatorid
Pidurid: jahutusega ketaspidurid
Teljevahe: 2450 mm
Rööbe: ees 1500, taga 1520 mm
Rehvid: Michelin XWX, ees 205-14, taga 215-14
Tühimass: 1065 kg
Lamborghini Countach LP 400 S – tehnilised andmed
Mootor: 60° V12, alumiiniumplokk
Silindri läbimõõt × kolvikäik: 82 × 62 mm
Töömaht: 3929 cm3
Surveaste: 10,5:1
Võimsus: 353 hj 7500 p/min juures
Klapiajam: ketiga käitatavad kaks ülajaotusvõlli, kaks klappi silindri kohta
Toitesüsteem: kuus topeltkarburaatorit Weber 45 DCOE
Märja karteriga õlitus
Lamborghini käsilülituskäigukast, 5 käiku edasi, 1 tagasi
Ühekettaline kuivsidur
Kere: toruraam, alumiiniumist kerepaneelid
Vedrustus: topeltõõtshoovad ees ja taga, keerdvedrud ja teleskoopamortisaatorid
Pidurid: jahutusega ketaspidurid
Teljevahe: 2450 mm
Rööbe: ees 1492, taga 1606 mm
Rehvid: Pirelli P7, ees 205/70-15, taga 345/35-15
Tühimass: 1200 kg
Lamborghini Countach LP 5000 S – tehnilised andmed
Mootor: 60° V12, alumiiniumplokk
Silindri läbimõõt × kolvikäik: 85,5 × 69 mm
Töömaht: 4754 cm3
Surveaste: 9,2:1
Võimsus: 375 hj 7000 p/min juures
Klapiajam: ketiga käitatavad kaks ülajaotusvõlli, kaks klappi silindri kohta
Toitesüsteem: kuus topeltkarburaatorit Weber 45 DCOE
Märja karteriga õlitus
Lamborghini käsilülituskäigukast, 5 käiku edasi, 1 tagasi
Ühekettaline kuivsidur
Kere: toruraam, alumiiniumist kerepaneelid
Vedrustus: topeltõõtshoovad ees ja taga, keerdvedrud ja teleskoopamortisaatorid
Pidurid: jahutusega ketaspidurid
Teljevahe: 2450 mm
Rööbe: ees 1492, taga 1606 mm
Rehvid: Pirelli P7, ees 205/50-15, taga 345/35-15
Tühimass: 1490 kg
Lamborghini Countach Quattrovalvole – tehnilised andmed
Mootor: 60° V12, alumiiniumplokk
Silindri läbimõõt × kolvikäik: 85,5 × 75 mm
Töömaht: 5167 cm3
Surveaste: 9,5:1
Võimsus: 455 hj 7000 p/min juures
Klapiajam: ketiga käitatavad kaks ülajaotusvõlli, neli klappi silindri kohta
Toitesüsteem: kuus topeltkarburaatorit Weber 44 DCNF
Märja karteriga õlitus
Lamborghini käsilülituskäigukast, 5 käiku edasi, 1 tagasi
Ühekettaline kuivsidur
Kere: toruraam, alumiiniumist kerepaneelid
Vedrustus: topeltõõtshoovad ees ja taga, keerdvedrud ja teleskoopamortisaatorid
Pidurid: jahutusega ketaspidurid
Teljevahe: 2500 mm
Rööbe: ees 1536, taga 1606 mm
Rehvid: Pirelli P7 F, ees 225/50 VR 15, taga 345/35 VR 15
Tühimass: 1490 kg
Lamborghini Countach 25° Anniversario – tehnilised andmed
Mootor: 60° V12, alumiiniumplokk
Silindri läbimõõt × kolvikäik: 85,5 × 75 mm
Töömaht: 5167 cm3
Surveaste: 9,5:1
Võimsus: 455 hj 7000 p/min juures
Klapiajam: ketiga käitatavad kaks ülajaotusvõlli, neli klappi silindri kohta
Toitesüsteem: kuus topeltkarburaatorit Weber 44 DCNF
Märja karteriga õlitus
Lamborghini käsilülituskäigukast, 5 käiku edasi, 1 tagasi
Ühekettaline kuivsidur
Kere: Toruraam, alumiiniumist, klaasplastist ja süsinikplastist kerepaneelid (esi- ja tagaluuk)
Vedrustus: topeltõõtshoovad ees ja taga, keerdvedrud ja teleskoopamortisaatorid
Pidurid: jahutusega ketaspidurid
Teljevahe: 2500 mm
Rööbe: ees 1536, taga 1606 mm
Rehvid: ees 225/50 ZR 15, taga 345/35 ZR 15
Tühimass: 1490 kg