Bentley Flying B kunst ja tehnika
- Flying B kuju mootorikattel on Bentley disaini ja tehnika ülim sümbol
- Uusim Flying B valiti ettevõttesisese disainikonkursi kavandite seast
- Mootorikatet ehtiva kuju kuues versioon
- 97 protsenti kõigist Flying Spuri tellimustest sisaldab Flying B kuju
- Valgustatud kristalltiivad moodustavad osa tervitusvalgustusest
- Valmistatud klassi 316 roostevabast terasest kaduva vaha meetodit kasutades
- Käsitsi poleeritud peegelläikeni, saadaval ka läikivmusta viimistlusega
- Valmistamine kuni eelkoostamiseni kestab 11 nädalat
- Põhivarustuses Flying Spur Mullineril, soovi korral saadaval kogu Flying Spuri valikule
Flying Spur Mullinerile lähenedes saab omanik nautida ehtsat autoteatri lavastust. Kui Bentley nime kandev embleem radiaatorivõre kohalt sujuvalt kaob, kerkib selle asemele kaunilt poleeritud Flying B kuju – selle kuues disainiversioon. Täiuslikus sünkroonis süttivad seejärel hetkeliseks tervituseks esituled ja Flying B õrnad akrüültiivad. Flying B kuulub Flying Spur Mullineri põhivarustusse ning on soovi korral saadaval ka kõigile ülejäänud Flying Spuridele. Tervelt 97 protsenti tellijatest kasutab seda võimalust.
Nende hetkede – ja elegantse, kõiki pilke püüdva Flying B kuju – loomine nõudis erakordse disaini, käsitöömeisterlikkuse ja insenerikunsti ühtesulatamist. See sümboliseerib Bentley kommet luua ainulaadseid omanikukogemusi, pöörates pidevalt ja järelejätmatult tähelepanu pisimatelegi detailidele.
Viib disaini uuele tasemele
Mootorikattel paiknevat Bentley Flying B kuju on pakutud alates 1920. aastate keskpaigast, praegune disain on juba kuues versioon. Uusima Flying Spuri loomisel võtsid Bentley disainerid ja insenerid ette keeruka ülesande viia Flying B kunst ja tehnika uuele tasemele. Flying Spur Mullineri radiaatorit ehtiv kuju ongi esimene, mis liigub oma „tööasendisse“ elektriliselt, esimene, mida peidetud asendis varjab spetsiaalne kate, esimene, mis saab läbipaistvad akrüültiivad ja esimene, mis on sisemise valgustusega.
Uue Flying Spuri väljatöötamisel valmistas Crewe’is tegutsenud ettevõttesisene tiim prototüüpidena mitmeid võimalikke disainivariante ning esitas need juhatusele valiku tegemiseks. Võiduka variandi osas oli valik ühehäälne, parima kavandi kujundas Hoe Young Hwang.
Loodud turbiinide valamise tehnoloogiat kasutades
Flying B kuju on ühes tükis valatud austeniitse kristallilise struktuuriga roostevabast terasest (klass 316), mis on mehaaniliselt väga tugev ja võimeline taluma äärmuslikke temperatuure. Molübdeenilisand tagab sulamile roostekindluse. Aastaringi välismõjude meelevallas olevale komponendile, olgu siis ekvaatoril või polaarjoone taga või kuskil vahepeal, on see eluliselt oluline omadus.
Flying B kuju valatakse kaduva vaha meetodil ettevõttes Lestercast Ltd. Niisugust tehnoloogiat kasutatakse harilikult täppisdetailide, näiteks gaasiturbiini labade valmistamiseks. See valutehnoloogia on küll aeganõudev, kuid sageli rakendatakse seda just keerulise kujuga komponentide valmistamiseks, kus on nõutavad väiksemad tolerantsid, õhemad seinad ja parem pinnaviimistlus kui seda võimaldab liivvormvalu.
Esmalt valatakse negatiivvormi sisse sulavaha. Vees lahustuv südamik täidab tühimikud, kus hakkavad olema kaks akrüültiiba, kuna keraamiline südamik jätab vaha sisse kanali valgustuse juhtmestiku tarvis. Vahakuju võetakse tahkumise järel valuvormist välja ning vees lahustuva südamiku eemaldamisel tekib täiuslik vahast Flying B.
Järgmiseks kaetakse vahakuju peeneteralise keraamilise lahusega, mis sisaldab kolloidset ränidioksiidi ja alumiiniumoksiidi. Kui need kihid on tahkunud, sulatatakse vaha autoklaavis välja ning alles jääb keraamiline negatiivvorm, mille sees on täpselt Flying B kujuline õõnsus.
Sinna valataksegi 1600 kraadini kuumutatud sulatatud roostevaba teras. Kui teras on lõpuks maha jahtunud, eemaldatakse keraamiline välisvorm, kuna keraamiline südamik lahustub söövitava vedeliku mõjul. Roostevabast terasest Flying B kuju on nüüd valmis edasiseks töötluseks. Jugapuhastusega eemaldatakse keraamilise materjali viimased jäägid ning abrasiivvedelikuga lihvimise protsess tagab, et kujusisene kanal oleks piisavalt sile sinna juhtmete paigaldamiseks.
Pärast viimastegi keraamikajääkide eemaldamist mõõdetakse detail hoolikalt üle, et see vastaks kõigile ettenähtud tolerantsidele ning seejärel saadetakse Flying B poleerimisele. See käsitööna tehtav viimane operatsioon toob välja sileda roostevaba terase sügava läike.
Kogu protsess algusest lõpuni kestab 11 nädalat, mille järel WCM Europe Ltd. on valmis kujule lisama kristalliefektiga akrüültiivad, juhtmed ja pisikesed valgusdioodid, mis kõik kokku loovadki lõpuks Flying B maagilise efekti.
Flying B kuju evolutsioon
Kõige varasematele Bentley mudelitele mootorikattele kuju ei paigaldatud. Vanimal säilinud Bentleyl, mudelil EXP2 oli radiaatori korgiks tavaline termomeeter, mis asus otse juhi vaateväljas. Kuid omanike nõudmisel hakkas firma 1920. aastate keskpaigast alates pakkuma pronksist valmistatud püstist kaunistatud B kuju, mis sai horisontaalsed tiivad.
Bentley Derby ajastul 1931–1939 palgati kunstnik Charles Sykes looma sarnast, kuid väiksemat ja voolujoonelisemat versiooni. Tema esialgne art decó-stiilis disain kujutas ühe tiivaga B-tähte, mille tahud olid paigutatud nii, et B-täht oli õige kujuga mõlemalt küljelt vaadatuna. Kuid üks tiib ei olnud omanike seas menukas ja Sykesi disaini kohendamisel sai B-täht kaks tahapoole suunatud tiiba.
Tahapoole kallutatud Flying B kuju pakuti lühikest aega Derby Bentley MR- JA MX-seeria kiirkäiguga autodele, ilmselt nende sportliku iseloomu rõhutamiseks. Sel disainil oli aga üks puudus: kuna tiivad ulatusid tahapoole mootorikatte kohale, pidid omanikud mootorikatte avamisel selle mõlkimise vältimiseks kuju kõrvale painutama.
Sykesi disaini erinevaid täiustatud versioone pakuti Bentley mudelitele 1970. aastateni, kui jalakäijate turvalisuse alaste nõuetega keelati jäigad ilustused mootorikattel ning Flying B valmistamine lõppes.
Aastal 2006. võeti Bentley Azure’i ja Brooklandsi mudelite tarvis tootmisse uuendatud disainiga sissetõmmatav Flying B kuju. Hiljem hakati sama disaini lisavarustusena pakkuma ka Bentley Mulsanne’ile. Kuju tõmmati sisse kokkupõrke korral, kuid muidu oli see oma kohale fikseeritud. Nii kestis kuni aastani 2019, mil uue Flying Spuri saabumisel jõudis ka Flying B kuju oma praeguse tehnilise ja kunstilise täiuslikkuseni.