Lamborghini SC63 – hübriidajamiga sportprototüüp kestvussõitude kõrgeimal tasemel võistlemiseks
Goodwoodi kiirusfestivalil esitletud LMDh-prototüüp hakkab võistlema 2024. aasta FIA kestvussõitude maailmameistrivõistlustel ja IMSA WeatherTechi sportautosarjas
Lamborghini Squadra Corse esitles oma esimest hübriidajamiga sportprototüüpi kestvussõitude tarvis – mudelit SC63. SC63 testsõidud algavad lähinädalatel ning see hakkab võistlema hüperautode klassis 2024. aasta FIA kestvussõitude maailmameistrivõistlustel, sealhulgas Le Mansi 24 tunni sõidul. Samuti osaleb sama auto GTP-klassis IMSA WeatherTechi sportautosarja kestvussõitudel Põhjka-Ameerikas, kuhu kuuluvad ka niisugused klassikalised võistlused nagu Daytona 24 tunni sõit ja Sebringi 12 tunni sõit. Lamborghini partneriks on Itaalia tiim Iron Lynx, kes hakkab autosid jooksutama rahvusvahelistel võistlustel ning on sõlminud lepingud mitmete maailmatasemel sõitjatega vormel-1 ja kestvussõitude maailmast.
LMDh-projekt on autovõidusõidus uus kontseptsioon ning haakub Lamborghini 2021. aastal esitletud Direzione Cor Tauri strateegiaga. Elektrifitseerimise tegevuskava näeb ette kogu ettevõtte mudelivaliku varustamist hübriidajamiga 2024. aasta lõpuks, tugevdades samal ajal sõiduemotsioone ja suutlikkust. SC63 aitab selle lähenemisviisi viia ka mootorispordiprogrammi, mis esindab Lamborghini Manifesto uut tugisammast nimega „Driving Humans Beyond“.
„SC63 on kõige kõrgetasemelisem võidusõiduauto, mille Lamborghini eales loonud ning järgib ettevõtte tegevuskava Direzione Cor Tauri meie tootevaliku elektrifitseerimiseks,“ ütles Lamborghini juhatuse esimees ja tegevjuht Stephan Winkelmann. „Võimalus võistelda maailma kõige tähtsamatel pikamaasõitudel hübriidprototüübiga on kooskõlas meie nägemusega suure jõudlusega mobiilsuse tulevikust, mida me tänavasõiduautode seas juba demonstreerisime Revuelto väljatoomisega. SC63 LMDh on meie Squadra Corse jaoks samm kõrgeimale tasemele ja mootorispordi tulevikku.“
SC63 saab täiesti uue 3,8-liitrise topeltturboga V8-mootori, mille Lamborghini insenerid spetsiaalselt võidusõiduprogrammi tarvis välja töötasid. Mootor on niinimetatud külma V konfiguratsiooniga, kus turbokompressorid ei paikne kahe silindrirea vahel – see teeb nende jahutamise ja hooldamise lihtsamaks. Samuti aitab „külm V“ massi vähendada ja auto raskuskeset allapoole viia. Selline lahendus koos vastavalt konstrueeritud aerodünaamikaga leiti olevat kõige tõhusam rehvide parima haardumise, ideaalse tasakaalu, juhitavuse ja ühtlase kiiruse saavutamiseks nii ühel ringil kui ka pikkadel võistlusdistantsidel.
Sisepõlemismootori ja LMDh-kategooria autode standardse hübriidsüsteemi arendatav koguvõimsus on reeglitega piiratud 500 kW (680 hj) peale. Jõuallikat juhib Boschi elektrooniline juhtseade. LMDh reeglistikus on ette nähtud standardse käigukasti, aku ja elektrimootori-generaatori kasutamine, mis kõik aitab vähendada prototüübi arenduskulusid.
Auto „naha all“ aga suutsid Lamborghini insenerid jätta oma pitseri sõiduki kõigile aspektidele. Ehkki käigukast on kõigil LMDh-autodel ühesugune, on siiski olemas vabadus kohandada seda margi vajadustele, sealhulgas valida ülekandearve ja mehaanilise diferentsiaali libisemise määra.
„Mootorisport on meile ka väärtuslik ja nõudlik katsepolügoon tehnika tarvis,“ ütles Lamborghini tehnikadirektor Rouven Mohr. „Meie LMDh-auto Lamborghini SC63 on põnev väljakutse nii tehnilisest kui ka inimlikust vaatevinklist. Sisepõlemismootori, aerodünaamiliselt tõhusa kere ja üldise tehnikapaketi väljatöötamine oli protsess, mis sundis meid pidevalt oma taset tõstma. Nüüd on aeg rattad ringrajal sõna otseses mõttes veerema panna, et olla 2024. aasta hooajaks valmis ja konkurentsivõimeline. LMDh-autot välja töötades pidasime silmas ka tehnika siirdamise võimalusi. Võtame mootorispordist õpitud kogemused ja kasutame neid oma tulevastel seeriaautodel kõikjal, kus võimalik.“
Monokoki väljatöötamise ja ehitamise usaldas Lamborghini selle ala tuntud spetsialistidele Ligier’s. Kuna Lamborghini on Ligier’le esimene partner LMDh projekti juures, kaasnes sellega ka vabadus oma nõudmiste määratlemisel. Sinna alla käisid näiteks tõukurvarrastega esivedrustuse väljatöötamine, üldine kaalujaotus ja auto kriitiliste osade hooldamise lihtsus. Vahetükk, mis paigutatakse mootori ja käigukasti vahele, mõjub positiivselt väändejäikusele ning konstrueeriti nii, et selle sisemusse mahuks elektrimootor.
Teise arendustööde võtmepunkt oli pidurisüsteem, mis peab kõigis oludes tagama kõrgeima taseme suutlikkuse ja töökindluse. Kestvussõidud koormavad pidureid tugevalt. Esimesed eesmärgid oli leida kompromiss kaalu ja vastupidavuse vahel, tõhus jahutus ning luua selline süsteem, mida saaks kohandada erinevate sõidustiilidega.
Kere kujustas Lamborghini’s Centro Stile disainiosakond koostöös võidusõiduauto konstruktoritega. Kerel on kõikjal selged vihjed margi disainikeelele, sealhulgas legendaarsed Y-kujulised esi- ja tagatuled.
„Kohe alguses andsin disainitiimile juhised, et auto peab olema äärmiselt funktsionaalne, kuid samas tahtsime luua midagi, mis oleks esimesest pilgust tuvastatav kui Lamborghini,“ ütles Lamborghini peadisainer Mitja Borkert. „SC63 esi- ja tagaosa äratundmisel on põhimotiivideks iseloomulikud Y-kujulised tuled. Kabiini suuruse ja auto üldiseloomu määravad ära tehnilised tingimused, kuid kõikjal auto juures võib leida vihjeid meie margi stiilivõtetele. Kere küljepaneelil võite näha NACA-õhukogurit, mille kuju on inspireeritud Countachi õhuvõtuavast. Kui vaatate tagumist rattakoobast, siis see jätab mulje edasisuunas kiirendamisest ning astub ühte jalga Lamborghini rattakoobaste disainikeelega, mis on muuhulgas nähtav Revuelto juures.“
Autod saavad juba tuttava värviskeemi, mis oli kasutusel Huracán GT3 võistlusautodel. SC63 kere on Verde Mantis-roheline, üle kabiini jooksev triip, autonina keskosa, süsinikust difuusor, tagastabilisaator ja tiib aga Nero Noctis-mustad. Pikisuunas kulgevad üle kere Itaalia trikoloori värvides roheline, valge ja punane triip ning samuti kannab auto Lamborghini pikaajalise partneri, Šveitsi kellatootja Roger Dubuis’ kirjasid.
Auto jahutussüsteemi määratlesid paljuski ära konstruktsiooniga paika pandud nõudmised. Näiteks õhuvõtuavad küljekarpidel kabiinist tagapool tegid enne lõpliku konstruktsioonini jõudmist läbi mitu tsüklit. Autos on kokku kaheksa jahutusradiaatorit, sealhulgas kaks põlemisõhu vahejahutit, üks käigukasti radiaator, üks kondensaator õhukonditsioneerile, üks radiaator energia taaskasutussüsteemile (ERS), üks radiaator energiasalvestussüsteemile (ESS) ja kaks veeradiaatorit mootori tarvis.
Reeglitega kehtestatud piirangud lubavad kasutada ainult üht kerepaneelide komplekti ning tiimide võimalused selle komplekti juures muudatusi teha on väga piiratud. Konstruktorid pidi seetõttu arvestama halvima võimaliku stsenaariumiga, näiteks kõrgete välistemperatuuridega, ning kohandama auto termoregulatsiooni nii IMSA kui ka WEC ringradadega.
SC63 konstrueeriti ja arendati välja nii, et ta pakuks kõige laiemat võimalikku „tööakent“ – see aitab optimeerida suutlikkust, kuid samuti hoolitseda rehvide eest ka kõige agressiivsema kattega radadel. Enne rajakatsetusi toimus intensiivne arendustöö virtuaalmaailmas ehk sõidusimulaatoris.
Abi osutasid seal Lamborghini tehasesõitjad Mirko Bortolotti ja Andrea Caldarelli, samuti uued sõitjad Daniil Kvjat ja Romain Grosjean. Viimastel kahel on hiljutised võistluskogemused vormel-1 hübriidautodega ning nad aitasid inseneridel häälestada LMDh-süsteeme, eriti roolil paiknevaid juhtseadiseid, millega sõitja saab muuta hübriidajami paljusid parameetreid ja funktsioone.
„Tänavune aasta on mitte ainult meie margi 60. juubeli aasta, vaid ka Lamborghini võidusõiduosakonna Squadra Corse kümnes aastapäev,“ ütles Lamborghini mootorispordidirektor Giorgio Sanna. „Kümne aastaga oleme näidanud suurepäraseid tulemusi. Nullist alustanuna oleme oma seeriaautodel põhinevate võistlusmasinatega võitnud mõned kõige mainekamad GT-kategooria võistlused. Sinna hulka kuuluvad kolm klassivõitu Daytona 24 tunni sõidul ja kaks järjestikust võitu Sebringi 12 tunni sõidul. Nüüd oleme valmis tegema oma pikimat sammu mootorispordi tulevikku, astudes vastu maailma parimatele tootjatele.“
2024. aastal võistleb üks auto kaasa kogu FIA kestvussõitude maailmameistrivõistluste sarjas. Teine auto teeb kaas IMSA sportautosarja kestvussõitudel Põhja-Ameerikas. Iron Lynxi tiim, mida esitleti Lamborghini partnerina 2022. aasta Lamborghini sarja finaalvõistluse ajal, hakkab autosid jooksutama mõlemas sarjas ning sõitjate hulka kuuluvad Bortolotti, Caldarelli, Kvjat ja Grosjean. Ülejäänud sõitjad kuulutatakse välja 2023. aasta jooksul.
Iron Lynxi tiimi tegevjuht Andrea Piccini: „Niisuguses ambitsioonikas projektis osalemist saab kogeda ainult üks kord elus. Meil on suur au olla seal osaline, aga samas oleme ka väga põnevil, alustades Iron Lynxi uut peatükki koos Lamborghiniga. Imeline oli näha, kuidas SC63 esitlemise ajaks kõik mosaiigikillud oma kohale asetusid. Iron Lynxis kibelevad kõik juba testimisega alustama. See on kindlasti üks suuremaid proovikive, millega meie meeskond on silmitsi seisnud, aga praegu ootame kannatamatult, et saaksime SC63 rajal näha.“