Otse esietenduselt: Škoda Kodiaq, Alaska karu Tšehhia moodi
Aega läks aga asja sai. Parem hilja kui mitte kunagi. Kaua tehtud kaunikene. Need ja mitmed muudki vanasõnad sobivad hästi iseloomustama olukorda Škoda ammuoodatud džiibiga: on ju kõik ülejäänud VAG kontserni laiatarbemargid oma mudelivalikut vastavate masinatega juba ammu täiendanud. Mis siin laiatarbemarkidest rääkida, maastikuauto on valikus ka Bentley’l ning isegi Lamborghini ideeauto nimega Uros huvilistele tuttav!
Škoda 121-aastases tootmisajaloos on Kodiaq muuseas esimene SUV, seega on arusaadav, miks huvi selle vastu nii suureks paisus. 1. septembri õhtuks lennutati Berliini kokku ligi 600 ajakirjanikku 31 riigist (sh. ka näiteks Hiinast), et lõpuks valmis sõidukilt kate tõmmata.
Sealjuures suutis tootja auto lõplikku välimust nii hästi saladuses hoida, et kuni esitluseni sai press näidata lisaks ideeautole vaid maskeeritud testimasinaid ja Škoda enda poolt jagatud õrrituspilte mõnest disainielemendist.
Q7 + TIGUAN = KODIAQ
Peale arvukaid kõnesid ning igati ägedat audio-visuaalset programmi sõitis Kodiaq lõpuks lavale. Kaamerate surisedes (kuigi märkimisväärne osa filmimisest tehti tegelikult ära telefonidega) ja välklampide sähvides sai Škoda tegevjuht Bernhard Maier võidukalt käed laiali ajada ning kuulutada kogu maailmale: “Ladies and gentlemen, Škoda Kodiaq!”.
Uhkuseks oma uusima toote üle on Škoda’l tõepoolest põhjust. Esmamulje järgi tundub, nagu oleks disainerid võtnud Audi Q7 ning VW Tiguani ja loonud täpselt nende vahele sobituva masina. Kontserni kõiki SUV mudeleid läbiv korporatiivdisain on Kodiaq’i juures hästi ära tuntav ja seda tuleb kindlasti võtta komplimendina.
Samas tunneb esituledes ning iluvõres selgelt ära Škoda, samuti meenutavad tagatuled Superb Kombi’lt pärinevaid laternaid. Külgvaates tänu pikkusele ehk pisut Tiguan’ist kohmakam, on Kodiaq’i välimuses siiski piisavalt jõudu ja dünaamilisust. Samas tuleb tunnistada, et mingit üllatust Škoda uudis ei paku – välisdisain on loogiline ja vastab ootustele.
KOLM ISTMERIDA
Salongist rääkides on autoklassi arvestades igati soliidsest materjalivalikust ja margile omasest armatuurlaua ülesehitusest ilmselt olulisem heita pilk hoopis masina tagaossa. Nimelt saab Kodiaq’ile soovi korral lisada ka kolmanda istmerea.
Et keskmine rida reguleerub pikisuunal 18 cm ulatuses, on viimased kaks tooli täiesti kasutuskõlblikud. Juuksed puudutavad küll lage ja isteasend on pisut kronksus põlvede tõttu veidi ebamugav, aga iseenesest mahub keskmist mõõtu täiskasvanugi istuma, lastest rääkimata.
Positiivse tagasiside saab anda ka pagasiruumi kohta – 5-kohalise auto puhul mahutab see sõltuvalt tagaistmete asendist 650-835 liitrit pagasit, aga isegi kui kolmas istmerida on kasutusel, saab visuaalse vaatluse järgi paar-kolm spordikotti või lennuki käsipagasi kohvrit probleemideta ära mahutada.
Škoda’d on muuhulgas tuntud ukse salalaekasse paigutatud vihmavarju poolest. Loomulikult leiab säärase Kodiaq’iltki, aga hoolitsevat suhtumist väljendavad ka jalaviibutuse peale kerkiv tagaluuk ning nutika mehhaanilise vigurina esiukse avanedes selle välisserva kattev plastikliist, mis kaitseb parklas kõrvalseisvat (ja loomulikult ka enda) autot kriimustuste eest. Seejuures pöördub liist ukse sulgudes selliselt, et seda väljaspoolt näha ei jäägi.
TUTTAVAD JÕUALLIKAD
Kodiaq’i mootorivalik hakkab (vähemalt alguses) koosnema vaid tuttavatest 1,4- ja 2-liitristest jõuallikatest, pakkudes bensiini neelates 92-132 kW (125-180 hj) ja diisliga sõites 110-140 kW (150-190 hj). Saadaval on nii esi-, kui nelikvedu, samuti erinevad DSG-käigukastid (6 või 7 käiku), lisaks traditsiooniline 6-käiguline manuaal.
Kuigi võimsusnäitajad just jalust ei raba, lubatakse näiteks suuremale diislile sappa haakida isegi kuni 2,5-tonnist järelhaagist. Ühtlasi teatas tootja juba esitluse käigus, et tulemata ei jää ka elektril sõitvad versioonid.
HIND SELGUB LÄHIAJAL
Arvestades baasmudeli tehnilisi andmeid, tundub tõenäoline, et Škoda Kodiaq saab igati konkurentsivõimelise “hind alates” maksumuse. Tootja praegu veel hinnakirja ei avalda, aga Saksamaal spekuleeritakse Kodiaq’i alghinnaks ca 24-25 tuhat eurot. Seega on küllalt tõenäoline, et tippversioon või mõni arvatavatest erimudelitest (Laurin & Klement?) muutub maksumusega üle 40 tuhande euro margi kalleimaks tooteks.
Muuseas, kes juba septembris loodab margiesindustes proovisõidule saada, peab kannatust varuma – viimaste andmete kohaselt pole Kodiaq’i meie maile oodata enne 2017.a. märtsi.
ALASKA KARU
Pisut auto nime saamisloost ka. Kodiak on teatavasti saar ja linn USA Alaska osariigis. Ühtlasi elab seal üks maailma suurimaid karusid – Kodiaki karu. Just selle võimsa loomaga arvasid Škoda turundajad olevat hea mõte margi uudistoodet võrrelda.
“Q” täht nime lõpus tuleneb Alaska ühtede põliselanike – alutiikide – keelele iseloomulikust kombest loomanimedele lõppu “q” paigutada. Muuseas, lisaks muule valiti auto esitluspaigaks Berliin ka seetõttu, et sellegi linna lipul ja vapil elutseb karu.
Olgu selle karuga, kuidas on, Kodiaki sümpaatne vanaprouast linnapea (kes muuseas tähtsa sündmuse puhuks samuti Berliini oli lennutatud) saab kindlasti rõõmustada tasuta reklaamikampaania üle, mis saare pisut üle 14 000 (inim)asuka ellu toredat vaheldust loob ja mine tea – ehk isegi mõne turisti kohale toob.
Ülejäänud USA ei tea ilmselt ka peale 1.septembrit Škoda margist mitte midagi. Ja vaadates Kodiaq’i suurust ja mootorivalikut, siis vähemalt esialgu ei kuma kusagilt vastu margi soovi sealsel turul kanda kinnitada.
KOKKUVÕTTEKS
Kodiaq on kindlasti uhke täiendus Škoda mudelivalikusse. Lisaks sobivale suurusele ja tuttav-turvalistele VAG grupi mootori- ning käigukastilahendustele pakub see kõiki kaasaegseid nutividinaid, alustades juhtmevabast telefonilaadimisest ja lõpetades online äppidega.
Loomulikult on Kodiaq’i pardal ka parim valik turvavarustust ning parimad juhiabisüsteemid. Seega jääb üle oodata hinnakirja, mis kogu selle taevamanna relevantsesse konteksti asetab. Seniks aga nautigem Škoda uustulnuka strateegilisi näitajaid ning vaadakem videosid ja fotogaleriisid. Kodiaq on meie poole teel.
-----------------------------------------------------------
Accelerista.com, Argo Verk, Berliin (september 2016)