Uus 911 Speedster läheb tootmisse – 510 hobujõudu ja vaid 1948 eksemplari
Ehtne Porsche: vahetuid sõiduelamusi pakkuv lahtine kaheistmeline sportauto.
911 Speedster tekitas juba kontseptsõidukina esitlemisel sensatsiooni. Nüüd laseb Porsche selle lahtise kaheistmelise sportauto tootmisse. 911 Speedster ühendab juhi tarbeks mõeldud puristliku sõiduki mootorispordist pärit, kuid argikasutuseks sobiliku tehnikaga. Väljatöötamisel olid aluseks 911 R (2016) ja 911 GT3. Kiirekäiguline 375-kilovatise (510 hj) võimsusega neljaliitrine vabalthingav boksermootor tagab autosolijaile emotsiooneäratava helitausta. Kuuekäigulises GT-käigukastis toimuvad lülitused käsitsi. Uus Speedster ehitab visuaalse silla omaenda minevikku, kõigi Porsche sportautode esivanema ehk päris esimese 1948. aasta 356 Roadsteri juurde. Uue 911 Speedsteri piiratud tootmismaht meenutab samuti toda ajaloolist sõidukit. 2019. aasta keskel käivitatakse tootmine ja Porsche tehasest Saksamaal Zuffenhausenis väljub täpselt 1948 eksemplari. Praeguseks on mudel juba välja müüdud.
Kontseptautona tegi 911 Speedster oma debüüdi 2018. aastal Porsche 70. aastapäeva pidustustel Zuffenhausenis. Järgnesid teised ülesastumised Goodwoodi kiirusfestivalil, Rennsport Reunion VI festivalil Laguna Secas Californias ja samuti oktoobris Pariisi autonäitusel. Paljud Speedsteri iseloomulikud elemendid, mida võis leida kontseptsõidukilt, on samal või sarnasel kujul olemas ka seeriamudelil.
Esmajoones hakkab silma esteetiliselt kujundatud kahe voolujoonelise „mulliga“ kate, mille alla peidetakse kokkupandud pehme katus. Niisugune lahendus on sellest sportautotüübist lahutamatu alates 1988. aasta 911 Speedsterist. See kate on seni suurim ja kõige keerulisem ühes tükis valminud süsiniklplastist detail, mida Porsche kunagi oma seeriamudelitel on kasutanud. Kaks ehispaneeli „mullidel“ teevad vajadusel ruumi ümberpaiskumiskaitse süsteemile – sarnaselt 911 Carrera Cabrioletile kuulub see ka Speedsteril põhivarustusse.
Vaatamata oma puristlikule disainile on pehme tekstiilkatus sobilik ka argikasutuseks. Koos madalama esiakna raamiga ja väiksemate külgakendega annab see 911 Speedsterile iseloomuliku atleetliku silueti. Meeliülendavalt madalal jooksev katusejoon iseloomustas juba varajasi Porschesid, näiteks 1954. aasta 356 Speedsterit.
Pehme katuse kokkupanemine ei nõua mingeid füüsilisi pingutusi: lukustuskonks esiklaasi raami keskel ning mõlemad külgmised ribid pehme katuse küljes vabastatakse nupuvajutusega. Suur kergest süsinikplastist valmistatud tagaluuk vabastatakse lukust elektriliselt ning nihkub pisut tagasi, seejärel tuleb see käsitsi avada. Luugi alla mahub pehme katus, mis pakitakse Z-kujuliselt kokku istmete taha. Seejärel saab katte taas hõlpsasti sulgeda. Katuse ülestõstmine käib samal viisil selle vahega, et katuseserva ribid tuleb käsitsi nende pesadesse suruda.
911 GT3 Touringu tagaspoiler ja -kaitseraud
Kaalusäästev konstruktsioon tuli mängu ka Speedsteri teiste keredetailide juures. Süsinikkomposiidist mootorikate – mis on kaks kilo kergem kui 911 GT3 oma – ja süsinikkomposiidist tiivad pärinevad 911 R-ilt. Esi-kaitseraud laenati GT3-lt, kuid esispoiler on välja töötatud spetsiaalselt Speedsterile. Kontseptsõiduki retrostiilis peeglite asemel on uuel seeria-Speedsteril elektriliselt reguleeritavad soojendusega Sport Design-küljepeeglid. Speedsteri lai, aerodünaamiliselt viimistletud tagaspoiler ja tagakaitseraud pärinevad 911 GT3 Touringult.
Interjööris annavad tooni mustad nahkosad süsinikkomposiidist korvistmete sisekülgedel ja peatoel, uste käetugedel ja lühikesel käigukangil. Istmete kesksiilud valmistatakse perforeeritud nahast, kuna kerged, mustade käepidemete ja võrktaskutega uksepaneelid aitavad kaasa üldisele kaalusäästule.
Speedsteri logod kaunistavad peatugesid, süsinikplastist ukselävekatteid ja ka armatuurlaua keskel asuvat tahhomeetrit. Sarnaselt teistele näidikutele on seegi musta numbrilaua ja valge osutiga, kuna kirjad ja skaala on rohelised – kõik see meenutab kuulsat eelkäijat, Porsche 356 Speedsterit. Piiratud eriseeria märk istmetetagusel põiktalal kannab ka konkreetse auto järjekorranumbrit – 911 Speedstereid valmistatakse vaid 1948 eksemplari.
Porsche pakub uue 911 Speedsteri jaoks lisavarustusena ka paketti Heritage Design. Porsche Exclusive Manufakturis väljatöötatud varustusversioon sisaldab klassikaliste, 1950ndate ja 1960ndate aastate elementide uudseid tõlgendusi. Nende hulka kuulub näiteks interjööri mustas ja konjakitoonis värviskeem. Spetsiaalne valge erivärv autonina ja esitiibade tarvis kantakse GT Silver Metallic alusvärvi peale. Komplekti kuuluvad veel stardinumbriga ümmargused kleebised ustel ja esiluugil, omanik saab stardinumbri ise saja piires valida. Porsche vapp ja kuldsed logod on sellise disainiga nagu aastal 1954.
Kiirekäiguline mootor arendab 510 hobujõudu
Uue Speedsteri süda on pärit 911 GT3-lt. Vabalthingav neljaliitrine kuuesilindriline boksermootor on ehtne GT-jõuallikas. Tippvõimsus 375 kW (510 hj) saabub 8400 p/min juures, maksimaalselt aga võib mootor teha 9000 p/min. Maksimaalne pöördemoment on 470 Nm 6250 p/min juures. Uus 911 Speedster suudab nullist kiiruseni 100 km/h jõuda 4,0 sekundiga ning saavutab tippkiiruseks 310 km/h.
Varasema 911 GT3-ga võrreldes on Speedsteri mootorile paigaldatud kaks kübemefiltrit (GPF) ning see vastab heitmenormi Euro 6d TEMP EVAP-ISC (EU6 DG) nõuetele. Samal ajal aga arendab mootor ikkagi kümme hobujõudu enam. See saavutati tänu detailitäiendustele: kõrgrõhu-kütusepihustitel optimeeriti pritsete ajastust ning täiustati eraldi seguklappidega sisselaskesüsteemi, mis reageerib gaasipedaali liikumisele vahetumalt. Uue konstruktsiooniga sportlik väljalaskesüsteem valmistatakse roostevabast terasest ja kaalub 10 kg vähem – koos kahe kübemefiltriga.
Rõhutades Speedsteri kui juhile mõeldud auto staatust, paigaldab Porsche sellele ainult 6-käigulist käsilülitusega sportkäigukasti. Sellel on olemas automaatse vahegaasi funktsioon, mis iseseisvalt ja täpselt korvab käikude allavahetamisel tekkivat mootoripöörete vahet. Automaatse vahegaasi saab sisse lülitada suvalisel ajal ehk sõltumatult Porsche aktiivvedrustuse (PASM) seadistusest. Sportliku jõuülekande osaks on ka asümmeetrilise lukustusmisega mehaaniline diferentsiaalilukustus.
Speedsteri GT-filosoofiat peegeldab ka tema veermik. Sportliku tagarattaroolimise ja dünaamiliste mootori-patjadega veermik põhineb 911 GT3-l ja 911 R-il. Uutele oludele vastavaks on kohandatud kõik juhtsüsteemid nagu Porsche kurvistabiilsuse juhtsüsteem (PTV), Porsche sõidustabilisaator (PSM) ning sportseadistusega ja 25 mm madaldatud PASM. Lahtine kaheistmeline sportauto veereb keskmutriga 20-tollistel sepistatud velgedel Speedster. Põhivarustusse kuuluvad Porsche keraamilised komposiitpidurid (PCCB), mille keraamilised kettad on perforeeritud ja sisemise jahutusega.
Speedsteri hind algab 271 320 eurost (sealhulgas käibemaks). Mudel on läbi müüdud.
Porsche Design Timepieces on samuti välja lasknud spetsiaalsed, 911 Speedsterile pühendatud käekellad, mida valmistatakse samuti vaid 1948 tükki. Porsche Designi 911 Speedster Chronographi ja 911 Speedster Heritage Design Chronographi saavad alates maist 2019 tellida ainult uue Speedsteri omanikud kõigist Porsche esindustest üle maailma. Hind koos käibemaksuga: 9950 eurot.
*911 Speedster: kütusekulu keskmiselt 13,8 l/100 km, CO2 heitkogus keskmiselt 318 g/km
Kütusekulu ja heitgaaside CO2 sisaldus määrati vastavalt kergsõidukite ülemaailmse ühtlustatud katsemenetluse (WLTP) nõuetele. Sellest tuletatud NEDC-tsükli näitajaid tuleb hetkel samuti ära tuua. Neid väärtusi ei saa võrrelda senikasutatud NEDC-mõõteprotseduuril saadud väärtustega.
Kütusekulu ja süsinikdioksiidi heitkoguse teatmik, mis sisaldab andmeid kõigi uute sõiduautomudelite kohta, on tasuta saadaval kõigis uute sõiduautode müügikohtades ja elektrooniliselt nähtav Maanteeameti veebilehel aadressil https://eteenindus.mnt.ee/public/heitkogusteteatmik/heitkogusteTeatmik.jsf